امروزه چاقی از بیماری های مزمن به شمار می آید. با رعایت اقداماتی شما میتوانید از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنید. با رعایت نکات مهمی چون داشتن رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش ، اندامی متناسب داشتهب اشید و خطر مبتلا شدن به بیماری های ناشی از چاقی و اضافه وزن را کاهش دهید.

راه های پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

چاقی یکی از چالش هایی است که از گذشته تاکنون افراد زیادی باآن روبه رو هستند. با مدرن شدن زندگی امروزه چاقی به معضلی بزرگ تبدیل شده است. افراد برای تناسب اندام و کنترل چاقی همواره به دنبال رژیم غذایی مناسب هستند. تناسب اندام نه تنها از نظر زیبایی بلکه در سلامت افراد نقش بسزایی دارد. از آنجایی که آگاهی از چاقی، دلایل چاقی، عوارض چاقی و اضافه وزن و راه های پیشگیری از آن  بسیار اهمیت دارد در این مقاله به آن پرداخته شده است. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چاقی چیست؟

چاقی چیست

 

چاقی نوعی بیماری مزمن بوده و به تدریج در بدن ایجاد می‌شود. گاهی افراد زمانی از این موضوع آگاهی میابند که دچار اضافه وزن شده اند. دلیل چاقی در افراد مختلف متفاوت بوده و گاهی چند دلیل باعث افزایش چاقی و اضافه وزن می‌شوند. چاقی عوارض زیادی را به همراه دارد و سلامت افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برای پیشگیری از چاقی نیازمند، کنترل تغذیه و درمان آن هستیم.

دلایل چاقی و اضافه وزن

دلایل بروز چاقی متنوع است. از این رو برای کنترل چاقی و اضافه وزن باید راه های متفاوتی را پیش گرفت. از مهمترین دلایل چاقی میتوان به عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی، عوامل عصبی و بارداری اشاره کرد. هر یک را به اختصار بررسی خواهیم کرد.

 

دلایل چاقی و اضافه وزن

عوامل محیطی

عوامل محیطی تحت تاثیر سبک زندگی افراد است. در عامل محیطی، تغذیه و رژیم غذایی افراد اهمیت زیادی دارد. به این صورت که با زیاده روی در مصرف مواد غذایی و پرخوری، به چاقی و اضافه وزن دچار می‌شوید. به علاوه پرخوری، استفاده از غذاهای ناسالم و عادات غذایی نامناسب عامل افزایش وزن هستند. استفاده از غذاهای ناسالم مانند فست فود، غذای چرب، شیرینی و شکلات، نوشیدنی گازدار وآب میوه های صنعتی باعث چاقی شده و سلامت افراد را به خطر می اندازند. از دیگر عوامل محیطی می‌توان به کاهش فعالیت های بدنی اشاره کرد. امروزه به دلیل ماشینی شدن زندگی انسان ها تحرک افراد بسیار کاهش یافته و در نتیجه سوخت و ساز بدن کم می‌شود. گاهی مصرف نوعی از داروها مانند: کورتون ها، داروهای ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی در طولانی مدت باعث اضافه وزن می‌شوند.

عوامل ژنتیکی

ژنتیک افراد حدود 30 درصد در چاقی موثر است. در ژنتیک میزان استفاده از کربوهیدرات ها و همچنین سوخت وساز بدن وجود داشته و حتی بعضی از بیماری ها که موجب چاقی و اضافه وزن می‌شوند، ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشد. از این نوع بیماری ها می‌توان به  اختلال هورمون جنسی، بیماری مربوط به کاهش فعالیت بدنی و کم کاری تیروئید اشاره کرد.

عوامل عصبی

شرایط روحی و عصبی در شرایط مختلف باعث پرخوری یا کم خوری عصبی در افراد می‌شود. افراد به دلیل های متفاوت مانند احساس افسردگی، استرس و اظطراب و... دچار پرخوری شده و در مدت زمان کوتاهی با اضافه وزن وچاقی مواجه می‌شوند.


بارداری


 بارداری یکی از عواملی است که باعث افزایش وزن می‌شود. اگر افزایش وزن در دوران بارداری به میزان طبیعی باشد، پس از زایمان به حالت عادی برمی‌گردد. در دوران بارداری برای کنترل چاقی و اضافه وزن فرد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد.



عوارض چاقی

 

 

عوارض چاقی

چاقی پیامد های زیادی را به دنبال دارد از این روپیشگیری از چاقی اهمیت بسیاری دارد. اگر فردی دچار چاقی شود نه تنها درمانش مشکل است بلکه خطر ابتلای بسیاری از بیماری ها را افزایش می‌دهد. ازجمله بیماری هایی که فرد ممکن است به آن مبتلا شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش میزان چربی خون، گرفتگی رگ ها، رسوب چربی در سرخرگ ها
  • افزایش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان
  • افزایش ابتلا به بیماری دیات
  • سایش مفاصل و تخریب غضروف ها
  • افزایش بیماری های کبدی و کبد چرب
  • افزایش میزان فشارخون
  • افزایش بیماری های تنفسی
    بروزبیماری آرتروز، کمر درد
    احتمال نابارور شدن

بیشتربخوانید: راه کار های پیشگیری از دیابت

راه های پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

همیشه این مثال پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده اید. در رابطه با چاقی نیز این مثال عنوان میشود که پیشگیری از چاقی بهتر و راحت تر از درمان آن می‌باشد. با رعایت بعضی نکات می‌توان از چاقی پیشگیری کرده و از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید. این نکات عبارتند از:

  • استفاده از غذاهای سالم و ترک عادات بذ غذایی
  • استفاده از سبزیجات و میوه ها برای میان وعده
  • کاهش ریزه خواری در طول روز
  • حذف نکردن وعده اصلی غذایی
  • کاهش استفاده از روغن جامد
  • جویدن غذا به صورت آهسته
  • اجتناب از نوشیدن آب هنگام غذا خوردن
    هنگام غذا خوردم هیچ کاری انجام ندهید
  • استفاده از غذاهایی که حاوی فیبرهستند
  • ورزش کردن روزانه به مدت 30 دقیقه

 

بیشتر بخوانید:برنامه غذایی برای افراد دیابتی

 

  • رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از چاقی

  • برای جلوگیری از اضافه وزن و کنترل چاقی، نیازمند رژیم غذایی اصولی هستید تا با قراردادن انواع غذاهای سالم درسبد غذایی خود ازمصرف غذاهای ناسالم بپرهیزید. برای داشتن تناسب اندام باید علاوه بر داشتن رژیم غذایی، تحرک نیز داشته باشید. اگر رژیم غذایی را دنبال کنید به چاقی و اضافه وزن دچار نشده و دچار عوارض های ناشی از آن را نخواهید شد.
  • تاثیر ورزش برچاقی

تاثیر ورزش برچاقی

  • ورزش نقش مهمی دردرمان چاقی دارد. ورزش کردن باعث می‌شود تا سوخت وساز بدن بالا رفته و همچنین باعث از دست دادن چربی ها می‌شود. برای داشتن تناسب اندام علاوه بر داشتن رژیم غذایی باید حتما فعالیت های بدنی را در برنامه خود قرار دهید.  

  • ورزش و تاثیر آن بر وزن بدن

وزن بدن شامل بخش هایی مانند استخوان، عضله، چربی خون و ارگان های داخلی است. توده بدن از دو نوع بافت تشکیل شده است. توده بدن یکی بافت بدون چربی که شامل عضلات، استخوان ها و اندام هاست و دیگری که بافت چربی است تشکیل شده است. فواید ورزش در زندگی بسیار زیاد است. یکی از فواید ورزش تاثیر بر وزن و ترکیب بدن است. با فعالیت جسمانی و تمرینات بدنی می‌تواننسبت بافت بدون چربی را به چربی افزایش داد ولی با توجه به آن که بافت بی چربی متراکم تر از بافت چربی است احتمال این که وزن تغییر نکند زیاد است. این مثال برای ورزشکاران به خصوص دوندگان صدق میشود زیرا با توجه به تمرینات و فعالیت های سنگینی که دارند اغلب لاغر اندام هستد.

تاثیر ورزش بر درمان چاقی

افراد چاق برای کاهش وزن سعی میکنند که با انجام ورزش های سنگین وزن کم کنند و تصور میکنند با انجام ورزش های سنگین و زیاد میتوانند همه چیز بخورند. این باور غلط بوده به دلیل این که کارشناسان اعلام کردند که ورزش به تنهایی برای درمان چاقی کافی نیست بلکه در کنار فعالیت بدنی باید از رژیم غذایی پیروی کرد. براساس این مطلب ورزش و رژیم غذایی در کنار هم تاثیر بسزایی در جلوگیری و درمان اضافه وزن و چاقی دارند.


تأثیر ورزش‌های مختلف بر کنترل وزن وچاقی

ورزش های مختلف تاثیرات متفاوتی بر کنترل وزن و چاقی افراد دارنذ  ان ورزش ها عبارتند از:

ورزش‌های هوازی

ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، شنا، دویدن و... که ضربان قلب را افزایش میدهند باعث سوزاندن کالری بیشتر و همچنین عملکرد قلب و ریه را بهبود می‌بخشد از این رو کنترل وزن نیز تسهیل میابد.

تمرینات مقاومتی

ورزش های مقاومتی با بدنسازی عضلات را افزایش داده و در طول زمان باعث سوزاندن چربی میشود. این امر به کنترل وزن کمک بسزایی می‌کند.

ورزش‌های ترکیبی

بعضی از ورزش ها به صورت ترکیبی هستند به ابن صورت که مثلا هم ایروبیک و هم مقاومتی هستند. این نوع ورزش ها با استراحت بالا و استراحت کوتاه تر هستند. ورزش های ترکیبی در سوزاندن کالری و کنترل چاقی بسیار موثر هستند.


 کلام پایانی

باتوجه به عوارض های چاقی و خطرات اضافه وزن پیشگیری از چاقی و کنترل وزن امری مهم به شمار می آید. در این مقاله از وبسایت پیام دیابت به اقدامات لازم برای کنترل وزن و چاقی پرداخته شد. با رعایت نکاتی مثل رعایت رژیم غذایی به همراه ورزش می‌توانید به تناسب اندام رسیده و ازمبتلا شدن به انواع بیماری ها جلوگیری کنید. چاقی از عوامل متعددی که پیش تر گفتیم بوجود می آید اما با رعایت اقداماتی مانند داشتن رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری ازچاقی، داشتن برنامه ورزشی به طور منظم، به تناسب اندام برسید. در این صورت کنترل وزن امکان پذیر است.

 

 

نویسنده : حانیه هاشمی
413 21:30:00 دوشنبه، 28 فروردین 1402



امتیاز کاربران :
در این قسمت میتوانید سفارشات خود را پیگیری کنید:
ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا
ارسال به سراسر کشور
پرداخت آنلاین با کارت های شتاب
امکان پرداخت در محل

در این قسمت میتوانید سفارشات خود را پیگیری کنید:

معرفی مرکز پیام دیابت 
  • با توجه به شیوع بیماری دیابت در ایران و با وجود مشکلات فراوان در این زمینه مرکزاطلاع رسانی پیام دیابت برای اولین بار در ایران اقدام به خدمات رسانی وسیع و گسترده ویژه افراد دیابتی نموده به گونه ای که این افراد بتوانند تمام خدمات و نیازهای خود را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت در یک مکان متمرکز و گسترده در دسترس داشته باشند و علاوه بر آشنایی با محصولات مختلف بتوانند به راحتی آنها را سفارش دهند.

تماس با پیام دیابت

     

    •           پشتیبانی          0917 6080313
    •            09176080313           مدیریت
تمام حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز اطلاع رسانی پیام دیابت محفوظ است. 1396 - 1401